KROMME RIJN CONCERTEN

27 september 2009

Bassano Quartet

Het Bassano Quartet (2004) bestaat uit de blokfluitisten Adriana Breukink, Ronald Moelker, Sanne Vos en Wolf Meyer.
Ze spelen op historisch gebouwde consort-blokfluiten met een lengte van tien centimeter tot drie meter, afkomstig uit de werkplaats van Adriana Breukink.
De oorspronkelijke werken zijn voor het Bassano Quartet gearrangeerd door Sanne Vos.

Zie het programma.

Bassano Quartet

Met het programma ‘Hespañoleta’ laat het Bassano Quartet originele en gearrangeerde muziek horen uit de Spaanse en Catalaanse Middeleeuwen, Renaissance en Barok. De musici nemen u mee op een historische reis door Spanje met juweeltjes van zelden uitgevoerde werken uit o.a. de Cancionero de Palacio, van Baldasar, Antonio de Cabezón en Juan Cabanilles.

Recensie

Heldere blokfluitklanken in stralende herfstzon

Zondagmiddag 27 september 2009 vond het eerste Kromme Rijn Concert plaats van de serie 2009/2010. In een goed gevulde oude dorpskerk in Bunnik speelde het Bassano Quartet, bestaande uit de blokfluitisten Adriana Breukink, Ronald Moelker, Wolf Meijer en Sanne Vos. Zij brachten het programma ‘Hespañoleta’ met Spaanse muziek uit de 15e, 16e en 17e eeuw.

Begonnen werd met muziek uit de 15e eeuw, ontleend aan ‘El Cancionero Musical de Palacio’. Dit waarschijnlijk voor koning Ferdinand samengestelde manuscript bevat muziek van componisten als Juan del Encina, Francisco de la Torre en Juan de Anchieta. Het gaat om liederen met uiteenlopende onderwerpen zoals de liefde, satire, kluchten en politiek. In de hier gekozen bewerkingen voor blokfluitkwartet leverde dit doorzichtige polyfone lijnen op met krachtige ritmes. De uitvoeringen waren aanstekelijk waarbij het gemak opviel waarmee de spelers de verschillende instrumenten onderling wisselden. Hier werd ook de grootste blokfluit ter wereld in stelling gebracht: de subcontrabas. Een vervaarlijk uitziend instrument dat evenwel een zachtaardig basgeluid voortbrengt. Dit instrument werd bespeeld door haar bouwster, Adriana Breukink. Bijzonder is verder dat ook de andere zondagmiddag bespeelde blokfluiten uit haar atelier afkomstig zijn. Dus ook de sopranino, de kleinste telg uit de blokfluitfamilie.

Het tweede deel voor de pauze bestond uit muziek uit de 16e eeuw. Centraal thema was de verinnerlijking, ontleend aan het gedachtegoed van de invloedrijke mystica Teresa de Ávila. We hoorden onder meer muziek van vader en zoon Cabezón en van de van oorsprong Franse Pierre Sandrin. Van de laatste componist klonk een prachtig arrangement van diens Doulce Memoire, een van de meest bekende liederen uit zijn tijd. Het kreeg een verfijnde uitvoering, waarbij op deze prachtige herfstzondagmiddag, met gouden licht door de kerkramen, de vensters van de ziel ruim geopend werden. Het deel sloot af met een helder klinkende ‘Hespañoleta’ uit anonieme bron.

Na de pauze stond muziek uit de 17e eeuw op het programma met onder meer een aantal aantrekkelijke en typisch Spaanse ‘tiento's’ , oefen- en voorspeelstukken van de hand van componist/organist en priester Joan Cabanilles. Verder een opgewekte en ritmisch puntige dansvorm van Juan Arañés en een ingetogen lied over de onbevlekte ontvangenis van Maria van de hand van Francisco Correa de Arauxo. Het concert sloot af met een virtuoos uitgevoerd stuk van José Jiménez. Na een uitbundig applaus klonk nog een welkome toegift waarin wederom de subcontrabas een rol speelde.


Jan van Hasselt