Wendy Roobol
Voor meer details zie:
Wie zondag 25 september het prachtige herfstweer kon weerstaan, wachtte in de Oude Dorpskerk van Bunnik een hartverwarmend barokprogramma. Het Amsterdams Consort, bestaande uit Jiska ter Bals, barokviool, Frederique Chauvet, dwarsfluit, Job ter Haar, barokcello, Jan van Grootheest, klavecimbel en Wendy Roobol sopraan openden het nieuwe seizoen Kromme Rijn Concerten met muziek van Johan Sebastiaan Bach en tijdgenoten. Als eerste klonk een triosonate van de in Alkmaar geboren Willem de Fesch voor fluit en viool met Basso continuo (b.c.= begeleiding door klavecimbel en barokcello). Een heldere uitvoering. Hierna volgden drie ´Deutsche Arien´ van Georg Friedrich Händel. Zij kregen een ingetogen, maar waar nodig sprankelende vertolking door Wendy Roobol, mooi en sfeervol terzijde gestaan door de overige leden van het Consort. Daarna drie werken van Johan Sebastiaan Bach: het eerste deel uit de Kunst der Fuge voor klavecimbel solo, aandachtig uitgevoerd, mooi opgebouwd; twee delen van een triosonate voor fluit, viool en b.c. uit het aan Koning Frederik de Grote opgedragen ‘Musikalisches Opfer’, door het Consort met fraai en attent samenspel ten gehore gebracht en tenslotte een aria uit de Johannes Passion: helder en stralend gezongen.
Na de pauze twee werken van Franse tijdgenoten: delen uit de sonates voor klavecimbel en viool van Jean-Josef Cassanéa de Mondonville: elegant en melodieus, fraai vertolkt. Hoogtepunt van de middag vormde de cantate ‘Pan et Syrinx’ van Michel Pignolet de Montéclair. De sopraan maakte volop gebruik van de gelegenheid zowel ingetogen en smartelijk als uitbundig te schitteren. De begeleiding was kleurrijk en consistent. Het programma sloot af met een knappe uitvoering van het laatste Pariser Quartett van Georg Philipp Telemann.
Jan van Hasselt