KROMME RIJN CONCERTEN

28 oktober 2012

Weens Klassiek
Forellen bij zonsondergang

Terwijl het buiten al begon te schemeren vanwege de net ingestelde wintertijd werd het publiek in De Gaarde zondagmiddag 28 oktober onthaald op een concert met muziek uit het Wenen van eind 18e en begin 19e eeuw. Amarins Wierdsma, recente winnares van de Anton Kersjes beurs, viool, Prunella Pacey, altviool, Guus Fabius, cello, Nicholas Pap, contrabas en Nicholas Harris, piano, brachten muziek van J.M. Haydn, W.A. Mozart en F. Schubert ten gehore.

Als eerste speelden Amarins Wierdsma en Nicholas Pap een zelden gehoord stuk voor viool en contrabas van Micheal Haydn, de jongere broer van Josef Haydn. Dit uit 1783 daterende werk gaf de violiste vele mogelijkheden om haar virtuositeit ten toon te spreiden, daarbij adequaat ondersteund door de contrabas. Heldere muziek die een brug slaat tussen de Barok en de Weense School.

Aansluitend klonk het uit 1786 daterende tweede pianokwartet van Wolfgang Amadeus Mozart. Licht en gracieus zijn aanduidingen die bij dit kwartet in het bijzonder van toepassing zijn. De musici gaven met harmonieus samenspel een sublieme uitvoering van dit expressieve kwartet, waarbij vooral het tweede deel van een hemelse schoonheid was.

Na de pauze zetten alle musici zich aan het geliefde Forellenkwintet van Franz Schubert. Dit jongste stuk van deze middag stamt uit 1819. De contrabaspartij geeft dit kwintet bijzondere diepte. Ook hier prachtig samenspel met opvallend mooi terughoudend spel bij de strijkers. Terwijl de zon onder ging spartelden in deel vier denkbeeldige forellen in de Kromme Rijn. Een indrukwekkende uitvoering van dit mooie, maar voor alle aanwezige kinderen wellicht iets te lange kwintet.

Jan van Hasselt