KROMME RIJN CONCERTEN

9 februari 2014

Zes eeuwen muziek uit vijf landen

Verrassende combinaties

Zondagmiddag 9 februari klonk in de volle Dorpskerk van Bunnik oude en jonge muziek in verrassende combinaties van instrumenten. De harpist Remy van Kesteren en fluitiste Eleonore Pameijer maakten muziek met ARTO-leden Nancy Braithwaite, klarinet, Prunella Pacey, altviool en Rosina Fabius, mezzosopraan.

Zie ook:

Het eerste stuk Duo voor altviool en fluit van Giuseppe Cambini (1746 - 1825) werd ingezet zonder gesproken inleiding, de muziek sprak zelf. Italiaans klassiek waar melodisch thema en begeleiding mooi van elkaar werden overgenomen.
Ook het laatste stuk van deze middag werd uitgevoerd zoals voorgeschreven door de componist. Maar tussen begin en eind klonken verrassingen.
mezzo sopraan en fluit Twee Italiaanse liederen, niet begeleid door luit of theorbe maar door fluit. In zowel het Selve amiche van Antonio Caldara (barok) als het Amarilli mia bella van Giulio Caccini (renaissance) bleek de mooie stem van Rosina Fabius goed te klinken met fluitbegeleiding. Zoals ook in de liederen van Henry Purcell en Vaughan Williams die na de pauze werden uitgevoerd.

Nancy Braithwaite en Remy van Kesteren De Fünf Kommentare zu "Ich ruf zu dir", voor harp en klarinet was het jongste werk (2012) van deze dag. Het begon met een weergave van de eenvoudige orgelpartij van J.S.Bach, en varieerde daarna tot soms schrille en dan weer harmonieuze klanken. De aanwezige componist Carlos Michans toonde zich tevreden.

Prunella Pacey en Remy van Kesteren Ook de andere instrumenten speelden deze middag een duo met de harp. Zowel de altviool als de fluit kozen voor de romantiek van Fauré, met respectievelijk Après un rêve voor altviool en harp en Fantaisie voor fluit en harp. De mezzosopraam koos This way to the tomb van Benjamin Britten.

Rosina Fabius en Remy van Kesteren

Rosina Fabius en Remy van Kesteren

Moldau De laatste “verrassing” was de uitvoering van De Moldau van Smetana op harp solo. Het groeien van waterstroompjes tot een echte rivier wordt normaliter verklankt door een heel orkest. Maar nu door slechts de twee handen en de voet op de pedalen van Remy van Kesteren.

Het concert werd afgesloten met de Sonate voor fluit, harp en altviool van Claude Debussy (1882 - 1918) geschreven in het begin van de 1ste wereldoorlog. Hier klonk het verdriet over de oorlog, en toch de troost van mooie muziek.

Debussy

Sonate voor fluit, harp en altviool

jong talent Volgens KRC traditie werden de musici bedankt met het aanbieden van bloemen door de kinderen die het concert hadden beluisterd. En konden de instrumenten bekeken worden. De harp trok natuurlijk de meeste belangstelling, en jong talent mocht onder het beschouwend oog van Remy van Kesteren de concertharp bespelen.

Rudi van Houten