KROMME RIJN CONCERTEN

16 maart 2014

Firma Continuo

Sanne Vos: blokfluit en fagot
Nienke van der Meulen: blokfluit en hobo
Ruth Houtman: viool
Robert Smith: viola da gamba en cello
Jan van Grootheest: klavecimbel

Programma

Kijk hier voor een korte inleiding over de muziek en de componisten.

A. Vivaldi Concerto in F-groot voor blokfluit, viool, fagot en basso continuo (RV 100)
C.F. Abel Sonata voor Viola di Gamba Solo et Basso in e klein. ( WKO 150)
G. Ph. Telemann Quartetto in e-klein voor viool, fluit, cello en bc (TWV43 e2)
L. Couperin Suite voor klavecimbel solo (d-klein)
A. Vivaldi Trio in g-klein voor blokfluit, hobo en cello (RV 103)

Pauze

F. Couperin 7ème concert voor hobo en bc
G. Ph. Telemann Quartetto in C-groot voor fluit, viola da gamba, fagot en bc (TWV 43: C2)
J. Pachelbel Aria con Variazioni voor blokfluit en bc (T 341)
G. Ph. Telemann Quartetto in G-groot voor blokfluit, hobo, viool en bc (TWV 43: G6)

Recensie

Viool met darmsnaren, hobo zonder klepmechaniek

Zondagmiddag 16 maart speelde Firma Continuo muziek van meesters uit de barok. Begonnen werd met concert RV100 van alleskunner Antonio Vivaldi. Het concert voor blokfluit (Nienke van der Meulen), viool (Ruth Houtman), fagot (Sanne Vos) en basso continue op de klavecimbel (Jan van Grootheest) was een aangename binnenkomer. Daarna klonk een Sonata voor viola da gamba en basso continuo (WKO150) van C.F. Abel waarin Robert Smith begeleid door klavecimbel liet horen hoe fraai het instrument klinkt. In het Quartetto in e-klein voor viool, fluit, cello en basso continuo (TWV43e2) van Telemann bespeelde hij echter de cello die tot de viola da braccio familie behoort.

De suite voor klavecimbel in d-klein van Louis Couperin is samengesteld uit dansdeuntjes. Jan van Grootheest speelde het als mooi samenhangende luistermuziek.

En daarna gaf het Trio in g-klein voor blokfluit, hobo en cello van Vivaldi (RV103) een opgewekte stemming bij de pauzegesprekken.

Na de pauze klonk het zevende concert van François Couperin (bekender dan zijn oom Louis) op barokhobo en de basso continuo verzorgd door viola da gamba. Nienke van der Meulen vertelde vooraf waarin de barokhobo verschilt van de moderne hobo (geen Böhm kleppenmechaniek), zoals Robert Smith verteld had over de viola da gamba en Jan van Grootheest over het klavecimbel. En voor het volgende stuk, een Trio sonate van Telemann, vertelde Ruth Houtman waarom zij op de barokviool ging spelen met steeds ontstemmende darmsnaren en met veel minder volume dan de moderne composietsnaren. De oudere instrumenten bieden minder gelegenheid tot virtuositeit en minder volume dan de moderne instrumenten, maar de klank is zo warm en ze smelten zo mooi samen, wauw … dat wil je doen en wil je horen. Overigens lieten Sanne de Vos en Jan van Grootheest in Aria con variazone voor blokfluit en basso-continuo van Pachelbel horen dat virtuositeit ook op oude instrumenten vertoond kan worden. De geslaagde concertmiddag werd afgesloten met een Quartetto van veelschrijver Telemann waarbij alle musici konden meespelen.

Rudi van Houten