Over het programma en de componisten

Het concert begint met een sprankelend, virtuoos concerto van Antonio Vivaldi. Naast de triosonate is het concerto de belangrijkste vorm van Barokke kamermuziek. Vivaldi heeft er talloze van geschreven, maar opus RV 100 is wel een van de meer geslaagde. Later in het programma is ook een levendige triosonate van Vivaldi te horen.

Carl Friedrich Abel was een leerling van J.S. Bach. Samen met de elfde zoon van Bach, Johann Christan, vierde hij grote successen in Londen, waar zij de eerste abonnementsconcerten in Engeland organiseerden. We horen zijn gamba-sonate, een pleidooi voor dit prachtige instrument.

Meer dan Bach werd Georg Filipp Telemann in zijn tijd gezien als de grootste musicus. In zijn lange leven componeerde hij honderden muziekwerken die alle aspecten van de muziek dekten, en is daarmee een van de meest productieve componisten aller tijden. Telemann zoog de muziekstijlen van Italië en Frankrijk in zich op en verwerkte ze in zijn muziek. Zijn opera's, cantates en passies staan zelden op het programma, maar zijn trio's en kwartetten worden vaak gehoord. Op dit concert speelt de Firma Continuo twee van de Parijse kwartetten van Telemann: perfecte huwelijken tussen de Noord-Duitse en Franse stijl van musiceren.

François Couperin is de bekendste telg uit een belangrijke Frans componistenfamilie. Klavecinisten waarderen hem vooral omdat hij de mogelijkheden van het klavecimbel perfect wist uit te buiten. Samen met zijn vrienden gaf François Couperin vaak huisconcerten. Het hoboconcert dat we vanmiddag horen is waarschijnlijk voor zo'n gelegenheid geschreven. Ook François' oom Louis Couperin heeft veel voor de klavecimbelmuziek betekend. Het grootste deel van zijn werk bestaat uit dansmuziek. Op dit concert horen we een suite die uit verschillende dansen is samengesteld.

Met Johann Pachelbel, bekend van zijn Canon in d, bevinden we ons in de midden-Barokperiode. De Firma Continuo speelt een Aria met variaties.