Het strijkersensemble
Fancy
Fiddlers bestaat uit ca 25 viool- en
cellotalenten in de leeftijd van 6 tot 19 jaar onder supervisie van de
bekende Hilversumse vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek. De jonge
violisten komen uit het hele land en verder.
Uit deze kweekvijver zijn vele toptalenten uitgevlogen naar concertpodia
over de gehele wereld. Twee van die talenten verschijnen deze middag als
solisten bij het dubbelconcert voor 2 violen van J.S.Bach.
Vivaldi | Concert in G |
Händel | ouverture uit de Alcina suite |
Dancla | Introduction en Allegretto grazioso |
Lachner | Kwartet in G |
Mendelssohn | Sifonia no 4 |
J.S. Bach | concert voor 2 violen - Solisten: Amarins Wierdsma en Ruña 't Hart |
Rachmaninov | Romanze en Scherzo |
Tchaikowski | Souvenir de Florence deel 4 |
Hoe kun je Fancy Fiddlers vertalen, misschien Verbeeldende Vedelaars? Het lijkt wat banaal, maar beeldend en klankvol waren de ruim 20 jonge violisten en cellisten zeker zondagmiddag 19 maart in de Oude Dorpskerk.in Bunnik. Het strijkersensemble Fancy Fiddlers bestaat uit jonge violisten van 6 tot 18 jaar vanuit het hele land (en verder) die elk weekend naar Hilversum reizen voor intensieve scholing onder leiding van Coosje Wijzenbeek. En vaak geven ze ook concerten, deze zondag bij de Kromme Rijn Concerten met het Jong Talent Concert.
Voor de pauze werden er stukken gespeeld van Vivaldi, Händel, Dancha, Lachner en Mendelsohn. Er werd gespeeld in wisselende bezettingen, en wie bij het ene stuk de eerste violist speelde had daarna een onderteunende rol. Muziek maken is leuk al is het hard werken, en het plezier in muziek maken straalde er van af. En het harde werken heeft resultaat zodat het publiek kon genieten van mooie en mooi uitgevoerde muziek.
Na de pauze werd het dubbelconcert voor 2 violen van J.S.Bach (BWV1043) uitgeveord met oud Fancy Fiddlers Amarins Wierdsma en Ruña 't Hart als solisten. Het werd een levendige uitvoering van dit terecht bekende werk waar de musici gezien de onderlinge bedankjes ook plezier aan beleefden. Daarna werden stukken van Rachmaninov en Tsaikowski uitgevoerd. Na het langdurig slotapplaus kwam er nog een toegift, een Tango Piazolla waarbij de violisten al spelend door de knieën gingen en schuilden achter de cellisten die door hun instrument gedwongen rechtop op de stoel zaten. De violisten kwamen even soepel weer overeind. Een demonstratie van jeugdige lichaamsbeheersing en een slot van de muziekmiddag.
Rudi van Houten