KROMME RIJN CONCERTEN

Concert Jong Talent
   De Fancy Fiddlers

Het strijkersensemble Fancy Fiddlers bestaat uit ca 25 viool- en cellotalenten in de leeftijd van 6 tot 19 jaar onder supervisie van de bekende Hilversumse vioolpedagoge Coosje Wijzenbeek. De jonge violisten komen uit het hele land en verder.
Uit deze kweekvijver zijn vele toptalenten uitgevlogen naar concertpodia over de gehele wereld. Twee van die talenten verschijnen deze middag als solisten bij het dubbelconcert voor 2 violen van J.S.Bach.

Programma

Vivaldi Concert in G
Händel Ouverture uit de Alcina suite
Dancla Introduction en Allegretto grazioso
Lachner Kwartet in G
Mendelssohn Sinfonia no 4

Pauze

J.S. Bach Concert voor 2 violen - Solisten:
Amarins Wierdsma en Ruña 't Hart
Rachmaninov Romanze en Scherzo
Tchaikowski Souvenir de Florence deel 4

RECENSIE

Jonge violisten zetten de toon

Hoe kun je Fancy Fiddlers vertalen, misschien Verbeeldende Vedelaars? Het lijkt wat banaal, maar beeldend en klankvol waren de ruim 20 jonge violisten en cellisten zeker zondagmiddag 19 maart in de Oude Dorpskerk in Bunnik. Het strijkersensemble Fancy Fiddlers bestaat uit jonge violisten van 6 tot 18 jaar vanuit het hele land (en verder) die elk weekend naar Hilversum reizen voor intensieve scholing onder leiding van Coosje Wijzenbeek. En vaak geven ze ook concerten, deze zondag bij de Kromme Rijn Concerten met het Jong Talent Concert.

Voor de pauze werden er stukken gespeeld van Vivaldi, Händel, Dancha, Lachner en Mendelssohn. Er werd gespeeld in wisselende bezettingen, en wie bij het ene stuk de eerste violist speelde had daarna een ondersteunende rol. Muziek maken is leuk al is het hard werken, en het plezier in muziek maken straalde er van af. En het harde werken heeft resultaat zodat het publiek kon genieten van mooie en mooi uitgevoerde muziek.

Na de pauze werd het dubbelconcert voor 2 violen van J.S.Bach (BWV1043) uitgevoerd met oud Fancy Fiddlers Amarins Wierdsma en Ruña 't Hart als solisten. Het werd een levendige uitvoering van dit terecht bekende werk waar de musici gezien de onderlinge bedankjes ook plezier aan beleefden. Daarna werden stukken van Rachmaninov en Tsaikowski uitgevoerd. Na het langdurig slotapplaus kwam er nog een toegift, een Tango Piazolla waarbij de violisten al spelend door de knieën gingen en schuilden achter de cellisten die door hun instrument gedwongen rechtop op de stoel zaten. De violisten kwamen even soepel weer overeind. Een demonstratie van jeugdige lichaamsbeheersing en een slot van de muziekmiddag.

Rudi van Houten