Sanne Vos: | blokfluit en fagot |
Nienke van der Meulen: | blokfluit en hobo |
Ruth Houtman: | viool |
Robert Smith: | viola da gamba en cello |
Jan van Grootheest: | klavecimbel |
Kijk hier voor een korte inleiding over de muziek en de componisten.
A. Vivaldi | Concerto in F-groot voor blokfluit, viool, fagot en basso continuo (RV 100) |
C.F. Abel | Sonata voor Viola di Gamba Solo et Basso in e klein. ( WKO 150) |
G. Ph. Telemann | Quartetto in e-klein voor viool, fluit, cello en bc (TWV43 e2) |
L. Couperin | Suite voor klavecimbel solo (d-klein) |
A. Vivaldi | Trio in g-klein voor blokfluit, hobo en cello (RV 103) |
Pauze
F. Couperin | 7ème concert voor hobo en bc |
G. Ph. Telemann | Quartetto in C-groot voor fluit, viola da gamba, fagot en bc (TWV 43: C2) |
J. Pachelbel | Aria con Variazioni voor blokfluit en bc (T 341) |
G. Ph. Telemann | Quartetto in G-groot voor blokfluit, hobo, viool en bc (TWV 43: G6) |
Zondagmiddag 16 maart speelde Firma Continuo muziek van meesters uit
de barok. Begonnen werd met concert RV100 van alleskunner Antonio
Vivaldi. Het concert voor blokfluit (Nienke van der Meulen), viool
(Ruth Houtman), fagot (Sanne Vos) en basso continue op de klavecimbel
(Jan van Grootheest) was een aangename binnenkomer. Daarna klonk een
Sonata voor viola da gamba en basso continuo (WKO150) van C.F. Abel
waarin Robert Smith begeleid door klavecimbel liet horen hoe fraai het
instrument klinkt. In het Quartetto in e-klein voor viool, fluit,
cello en basso continuo (TWV43e2) van Telemann bespeelde hij echter de
cello die tot de viola da braccio familie behoort.
De suite voor klavecimbel in d-klein van Louis Couperin is samengesteld uit dansdeuntjes. Jan van Grootheest speelde het als mooi samenhangende luistermuziek.
En daarna gaf het Trio in g-klein voor blokfluit, hobo en cello van Vivaldi (RV103) een opgewekte stemming bij de pauzegesprekken.
Na de pauze klonk het zevende concert van François Couperin
(bekender dan zijn oom Louis) op barokhobo en de basso continuo
verzorgd door viola da gamba. Nienke van der Meulen vertelde vooraf
waarin de barokhobo verschilt van de moderne hobo (geen Böhm
kleppenmechaniek), zoals Robert Smith verteld had over de viola da
gamba en Jan van Grootheest over het klavecimbel. En voor het volgende
stuk, een Trio sonate van Telemann, vertelde Ruth Houtman waarom zij
op de barokviool ging spelen met steeds ontstemmende darmsnaren en
met veel minder volume dan de moderne composietsnaren. De oudere
instrumenten bieden minder gelegenheid tot virtuositeit en minder
volume dan de moderne instrumenten, maar de klank is zo warm en ze
smelten zo mooi samen, wauw … dat wil je doen en wil je horen.
Overigens lieten Sanne de Vos en Jan van Grootheest in Aria con
variazone voor blokfluit en basso-continuo van Pachelbel horen dat
virtuositeit ook op oude instrumenten vertoond kan worden. De
geslaagde concertmiddag werd afgesloten met een Quartetto van
veelschrijver Telemann waarbij alle musici konden meespelen.
Rudi van Houten